Fra en glimrende idé til å realisere og lansere den!

 

coolstuffI dette blogg innlegget skal jeg lage ett refleksjonsnotat som omhandler veien fra å «ruge» på en god Idé til å lansere den. Jeg skal gå igjennom 10 punkter som er nødvendig for å få en god oversikt over hvilken styrker man har, hvem konkurrentene er, hvilken forretningsmodell passer best, etc.

Jeg har valgt å skrive om gadget nettbutikken Coolstuff.

Coolstuff.no

Coolstuff.no er en nettside som selger morsomme og innovative gadgets. Noen vil nok heller beskrive det som «rot man aldri får bruk for», mens andre elsker sånne små «duppedingser» som gjør hverdagslige oppgaver mer gøy, for å si det enda enklere Coolstuff selger leker til voksene.

Nettbutikken finnes i landene Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland, samt at de har en fyAlarm klokkesisk butikk i Sverige.

Coolstuff sin forretningside er å hele tiden være oppdatert på innovative gadgets og rett og slett være ett «Gadgetsmekka» med ett stort utvalg av gøye leker.

Nettsiden tilbyr rask levering og har delt inn landet i soner som viser hvor mange dager man kan forvente at leveringen tar. Samt de har fri frakt når man handler for over kr 499.

 

Finnes det lignende tjenester, hvem er konkurrentene?

Coolstuff.no er ikke alene på markedet med å prøve å være ett gadgetsmekka.  De har for eksempel sterk konkurranse fra den kjente butikken Teknikkmagasinet som har både nettside og flere fysiske butikker i Norden. Eller finnes det også flere andre norske nettsider som Gamezone og Partyking som selger nøyaktig de samme «duppedingsene som Coolstuff. Ellers har de også noen store utenlandske konkurrenter som også selger gadgets og gjerne til en billigere penge og da snakker vi om de store nettstedene Ebay og Wish som også finnes i App versjon og gjør shoppingen enkel og «sSkille seg ut.utløs». Som man ser så er ikke Coolstuff alene på markedet og de kan ikke måle seg med de største i verden. Men de kan absolutt ha som mål å bli størst i Norden, men da må de skille seg ut og markedsføre ordentlig.

 

Transaksjonskostnader:

Ved transaksjonskostnader mener vi «Ressurser man bruker for å finne frem til og velge de beste produktene/ tjenestene på markedet» (A. Krokan s. 69)

Det finnes 6 forskjellige transaksjonskostnader og de skal vi se litt nærmere på samt evaluere hvordan vi kan senke transaksjonskostnadene til Coolstuff.

 

Søkekostnader og informasjonskostnader – ressurser brukt på å finne de beste alternativene på markedet, samt å finne informasjon om best pris og kvalitet.

Coolstuff skal som sagt være ett «Gadgetmekka», og for å være det må de hele tiden følge med på hva nytt som kommer og her spør de også kundene om å gi en tilbakemelding til dem om de har sett noen kule gadgets som nettbutikken ikke har. Dette kan redusere kostnadene på å være det beste alternativet i markedet da de får informasjon av og hører på kunden. De har også kommentarfelt hvor man kan gi anmelders/stjerner til produktene og dermed får kunder mer troverdig informasjon som igjen kan senke informasjonskostnadene. De har også gode forklaringer på produktene sine slik at kunder skal vite hva de bestiller. Sist men også en av de viktigste tingen man kan gjøre for å senke informasjonskostandene betraktelig er å få Coolstuff  til å komme opp første på siden til  Google når man søker på ordet gadgets.  transaksjonskostnad.jpg

Forhandlingskostnader: Ressurser som handler om å komme frem til hvilke priser, leveringsbetingelser og kjøpsvilkår som er best for Coolstuff.

Coolstuff har mye kampanjer som 3 for 2 og % avslag, dette sender de alltid ut på mail til kunder, slik at kundene får med seg tilbudene. De har ofte tilbud slik at folk ikke glemmer dem når de skal kjøpe seg en morsom vekkerklokke for eksempel, da ligger det ofte i bakhode at Coolstuff har mye tilbud, «la oss gå inn på deres side å se».  Leveringsbetingelsene til Coolstuff skal være godt informert og oversiktlig. De har bilde av Norge som viser hvor lang leveringsfristene er for de forskjellige stedene i Norge,  samt at de har fri frakt ved kjøp over kr 499. Dette er med på å redusere forhandlingskostnadene.

Beslutningskostnader – Ofte kan det være vanskelig å ta en beslutning om man skal kjøpe ett produkt, og dette tar tid og ressurser.

I forholdt til butikken Coolstuff så er dette en butikk som selger morsomme og «unyttige» produkter, dermed tror jeg ikke det er ett så stort problem med å ta beslutninger for kundene om de skal ha produktet eller ikke. Dette er ikke en viktig ting som man må tenke nøye igjennom og dermed mener jeg at det ikke er så mye nettbutikken kan eller bør gjøre for å senke eventuelle beslutningskostnader.

Evaluerings eller undersøkelse kostnader – Når varen er levert må man sjekke om man har fått akkurat det man trodde man hadde kjøpt.

Som punktet over så er heller ikke dette en kostnad som er så relevant å senke for Coolstuff, kunden er ute etter noe gøyale produkter, de får den informasjonen på nettsiden som de trenger for å velge produktet samt anmeldelser og dermed vet de hva de kan vente seg. Det er heller ikke så stive priser at det er viktig å undersøke alt med produktet. Men vi å selvfølgelig som nettbutikk selv passe på at produktene er av god kvalitet.

Tvangskostnader – oppstår når kjøper og selger blir uenig om en leveranse og må gå igjennom hele prosessen på nytt.

Ved å ha oversiktlig og god informasjon om levering, vilkår og produkt, så er det med på å unngå tvangskostnader.  Coolstuff «operere» også  med 90 dagers åpent kjøp, (dette gjelder alle produkter utenom produkter som vil være uhygienisk å bytte etter at emballasje er brutt). Åpent kjøp vil si at kundene kan kjøpe ett produkt, og er han/hun ikke fornøyd kan produktet leveres tilbake og kunden kan få pengene igjen. Produktene har også 2 års garanti og 3 års reklamasjonsrett og man kan velge mellom faktura eller kort for betaling. Alt dette er med på at tvangskostnader oppstår.

Skaper nettbutikken nettverkseffekter? nettverk

Nettverkseffekter handler om at verdien til ett produkt eller en tjeneste øker når en kunde ser at andre bruker det og anbefaler tjenesten og produktet. Nettverkseffekter blir godt beskrevet Metcalf lov.

Altså kommentarfelt som nettsiden Coolstuff skal operere med, samt at kunder som har kjøpt produkter kan få anmelde hvert produkt vil være en positiv nettverkeffekt for nettbutikken, da andre kunder ser og leser om anbefalingene og dermed får produktet en høyere verdi hos kunden. Vi mennesker er bygget opp slik at når vi ser hva andre har kjøpt, eller anbefalt så får vi plutselig mer lyst på det produktet selvom det ikke er noe man har behov for.

På nettsiden til Coolstuff kan du også se hva andre har sett på når du trykker deg inn på en kategori, da får du opp hva andre har sett på under samme kategori og igjen øker det nettverkseffekten.

DCool mamaet er viktig med slike nettverseffekter som dette og spesielt for en nettbutikk som skal selge «unyttige» gadgets, og med det mener jeg gøye ting som kan gjøre hverdagen lettere men som på ingen måte er en nødvendighet som dopapir, mat,og sko. Dermed er det viktig å skape nettverkseffekter som får folk til å tenke at «det var en lur dings» sånn må jeg ha!

Skaper den Increasing returns?

Med Increasing returns snakker vi om at som en digital tjeneste vil man tjene mer og mer penger på jo flere som bruker den. Selv om salget på ett produkt eller en tjeneste går opp, trenger man ikke å få så mye høyere kostnader for å behandle ordrene som kommer inn. (A.Krokan s.110)

Dersom Coolstuff får mange flere kunder så vil ikke kostnadene for nettbutikken øke drastisk, de sender kun gratis om man handler for kr 499 så her ser jeg ingen gruMoneynn til at kostnadene skal øke så betraktelig, og så lenge de har ett stort nok lager til alle produktene de selger så går ting litt av seg selv. Det kan skje at nettbutikken må ansatte enda en ny lagermedarbeider dersom salget skyter i været, eller at de må flytte til ett større lokale, men dette handler da mer om investering og større satsning på nettbutikken. Coolstuff vil tjene mer og mer penger for jo flere kunder de får, uten at dette vil øke kostander og utgifter drastisk.

Hvilke ressurser er du avhengig av for å realisere ideen?

For å starte en nettbutikk er man avhengig av ressurser som ansatte, kapital, produkter i dette tilfellet gadget, betalingsløsninger, og posten.

Først må man ha en eller flere personer som skal jobbe for nettbutikken, da oppgaver innenfor administrasjon som markedsføring/økonomi/innkjøp, lagermedarbeider og kundebehandler. I starten trenger ikke dette å være mer enn 1 – 2 personer som kan gjøre alle oppgavene men etter hvert som salget øker må man nok øke antall ansatte, spesielt på lager, for å få sendt ut pakkene så raskt som mulig. Det er gratis å starte en bedrift i Brønnøysund samt å opprette en nettside, men man må ha kapital for å få kjøpe inn produkter og man må ha penger til leien av ett stort lokale.

Ellers er det viktig å få opp avtaler med firma som tilbyr faktura eller betalingstjenester slik at kunder kan bruke bankkort eller paypal. Coolstuff bruker den dag i dag selskapet Klarna til å ta seg av faktura, og de aksepterer Visa og MasterCard. De lover også at transaksjoner sendes kryptert via SSL (Secure Sockets Layer) samt de benytter seg av sikkerhetstjenesten 3DSecure, det er viktig at kunden opplever det som trygt å handle i nettbutikken og ved å ha kjente leverandører innen sikkerhet og Klarna som fakturabehandler viser man at man er en trygg og seriøs bedrift.

Til slutt så er man også avhengig av posten, uten posten får man ikke levert ut varene, så her må man også få til en avtale på pris/kostnader.

 

Hvordan bygge organisasjonen/sette sammen teamet, og hvilke tjenester kan man kjøpe og hvilke må man ha selv.

Dette har jeg egentlig vært litt inne på i punktet over, men man trenger ikke i starten en stor organisasjon men det å være 1-4 personer er en fin start, da man må ha tid til å jobbe med nettsiden samt markedsføring, økonomi/innkjøp hvor gode avtaler med leverandører, og budsjetter blir satt. Og så må noen ha kontroll på lageret hvor man pakker og sender ut varene samt at noen tar seg av kunders henvendelser. Akkurat forsendelsen/levering av varene er tjenester man kjøper av posten så horg karter trenger man ikke å ansette noen, det fikser postmannen.  Dersom nettbutikken får flere kunder og salget øker så må organisasjonskartet få litt flere ruter med titler i seg som daglig leder, økonomi/ lønns medarbeidere, markedsføring/nettsidemedarbeidere og Kundeservice/lager medarbeidere.

Hva er absolutt minimum for å lansere ideen?

Absolutt minimum for å lansere en nettbutikk som Coolstuff er å ha en nettside med informasjon om hvilke produkter vi selger, samt å ha produkter å selge. Ellers er betalingstjenester (Klarna/Bank kort) for å få betaling fra kunden svært relevant, også sist men ikke minst så er vi avhengig av Posten eller Bring for å få levert varen til kunden.Postmann pat

Hva slags forretningsmodell?

En forretningsmodell er noe som skal beskrive hvordan en virksomhet skal skape, fange og levere verdier (Kilde). Og sentrale spørsmål som skal bli besvart er: hvem er kunden, hva skal vi selge, hvem er konkurrentene, hva tjener man penger på, hvem kan man samarbeide med, og hvordan oppnå fortjeneste?

Coolstuff er en nettbutikk som har som mål å være Gadgetsmekka og dermed må de ha inn mange forskjellige typer produkter fra forskjellige leverandører. Dermed er forretgot n ideningsmodellen Aggregatoren en fin modell for en slik nettbutikk. Dette er samme forretningsmodell som Elkjøp, Amazon, og komplett (A.Krokan, s 227). Den digitale Aggregatoren har ofte et stort og mangfoldig sortiment. Coolstuff.no skal ha ett stort utvalg av produkter til sine «lekende» kunder, men konkurransedyktige priser. Coolstuff.no vil nok handle mye av produktene sine fra leverandører i Asia som er kjent for å lage «rare» ting til gode innkjøpspriser, men det er også viktig at produktene er laget av god kvalitet, så her har man en jobb å gjøre for å finne de mest gunstige leverandørene som tilbyr kvalitet til en fin pris. Ved å ha gode innkjøpspriser vil man kunne ha en god fortjeneste når man skal selge produktet her i Norge, men konkurrentene er mange så man må også være best i landet kundeservice og fremstå som en trygg og profesjonell bedrift for å få kundene til å velge oss.

 

Hva vil være kritiske suksess faktorer for at tjenesten skal bli vellykket?

«Kritiske suksessfaktorer er faktorer som er avgjørende for at målene nås» (Kilde)

Så de kritiske suksess faktorene til Coolstuff.no er at nettbutikken blir lett tilgjengelig og synlig for kundene. Dersom man ikke klarer å markedsføre nettbutikken riktig vil ikke kunder vite at den finnes og da kan man bare legge ned hele virksomheten. En annen viktig suksess faktor er at det er enkelt å oversiktlig på nettsiden samt at betalingen er trygg og enkel. Og sist men ikke minst så er det viktig at produktene har en god nok kvalitet, vi skal ikke selge «små rask» som blir ødelagt med engang, men gadgets med god kvalitet som gjør hverdagen morsommere!

Latter

 

Kilder:

Pensum boken: Krokan. A (2013) Den digitale økonomi, i utgave, 3 opplag. Cappelen Damm As.

https://www.coolstuff.no/

http://www.christinecarlsen.com/2017/05/28/fra-ide-til-lansering/

https://no.wikipedia.org/wiki/Transaksjonskostnad

https://www.google.no/search?q=nettverkseffekter&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwijp-C4qoLYAhUGMZoKHZvADDcQvwUIIygA&biw=1097&bih=534

http://www.krokan.com/arne/2014/01/23/nettverkseffekter-og-increasing-returns-hva-skjera/

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/

https://www.anskaffelser.no/anskaffelsesfaglige-temaer/risikostyring/identifisere-mal

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s