Forretningsmodell!

Innledning:

I dette blogginnlegget skal vi se litt på forretningsmodellen til Facebook og svare på spørsmål som

«Hvordan vil du beskrive forretningsmodellen til Facebook? Hva skal de tjene penger på? Hvem er kundene? Hvor lett er det å beskytte tjenesten mot kopiering? Hva tror du er Facebook sin største trussel?»

forretningsmodell-356x220

Først vil jeg beskrive fort hva en forretningsmodell er:

En forretningsmodell er noe som beskriver hvordan en virksomhet skal skape, fange og levere verdier (Kilde). En forretningsmodell skal svar på spørsmål som for eksempel. hvilke tjeneste/produkt man skal selge, hvem er kunden, hvem er konkurrentene, hvem er samarbeidspartnerne, hvordan skal man tjene penger, hvordan skal man få fortjeneste, osv. En forretningsmodell er rett og slett en modell som viser hvordan vi skal utvikle og styre vår virksomhet til å bli en suksess.

 

Forretningsmodellen til Facebook:

Jeg har nå sett på 5 forskjellige typer forretningsmodeller i lære boken «Den Digitale Økonomien» av Arne Krokan. Navnene på disse fem er Agoraen, Aggregatoren, Verdikjeden, Allianser og infrastrukturvirksomhet.

Vi skal se litt nærmere på modellen som heter Allianser da dette er den forretningsmodellen Facebook bruker. «Allianser er ett nettverk av aktører som samarbeider uten at de er underlagt en sterk hierarkisk kontroll. Ofte er det kunden selv som setter sammen den tjenesten de konsumerer og deltakeren i alliansen er både konkurrenter og samarbeidspartnere» (Arne Krokan, s 227)

Det er flere andre sosiale nettverk som er bygget opp på denne modellen som My Space og It’s Learning.

Facebook er blitt en enorm plattform med tiden og når man leser om dem på wikipedia blir man nesten lamslått over tallene som de kan vise til. Facebook skal visstnok ha rundt 1.7 Milliarder brukere og i 2011 hadde de 1 billion sidevisninger i måneden. Bare her i Norge har Facebook 3,4 millioner brukere. Ved å være en kunde hos Facebook kan man dermed nå ut til store kundegrupper.

facebook-affects

Hva tjener Facebook penger på?

Facebook er gratis å bruke for brukerne som kan være privatpersoner, bedrifter og andre organisasjoner som røde kors, dyrebeskyttelsen etc. Så det er ikke per opprettet bruker Facebook drar inn kronene på. Facebook hadde ifølge wikipedia (Kilde) en inntekt på 3.688 milliarder dollar i 2015. Men hvordan tjener de disse svimlende høye inntektene da det er gratis å være bruker?penger-facebook

Jo svaret er at siden Facebook har så vilt mange brukere flere ganger daglig inne på nettstedet deres er dette er veldig attraktivt sted å ha annonser/ reklamer. For både små og store bedrifter som ønsker å nå ut til deres kundegrupper.

Virksomhetene betaler Facebook for å få ha en annonse på deres nettsted, slik at de kan nå lettere ut til den kundegruppen de selv ønsker å nå. Når en virksomhet skal publisere en annonse kan de velge hvilke kundegrupper annonsen skal nå ut til ved å bruke all informasjon som  Facebook har om sine brukere som for eksempel. hvilke kjønn, alder, sivilstatus, utdanning etc. Videre kan man også velge geografisk og etter interesser og hobbyer. Når relevant informasjon er valgt vil annonsene bli vist til de riktige kundegruppene for annonsøren. Dette er en veldig god måte for bedrifter å nå ut til nye kunder på, dersom man også får folk til å dele, like og kommentere annonsen vil den spre seg lynrask ut til venners venner newsfeed, og dermed nå ut til mange potensielle kunder.

Dette er en god tjeneste å kjøpe for bedrifter, da det gjør annonseringen så målrettet og enkel, samt at man når ut til  flere aktuelle kundegrupper.

Når brukerne på Facebook trykker på en annonse på Facebook kommer de direkte inn på nettsiden til virksomheten og dermed får man flere besøk/klikk på nettsiden og informasjonen om virksomheten blir mer tilgjengelig. Dette har vi vært innpå i tidligere blogg innlegg. Men dette er gullverdt for bedrifter da hele vitsen med annonsering er å få folk til å vie oppmerksomhet for akkurat deres virksomhet, produkter og tjenester.

Hvem er kundene til Facebook?

På Facebook har vi brukere og vi har kundene, kundene til Facebook er de som betaler for å ha annonser på deres nettsted. Dette kan være alt ifra små butikker til større kjeder som ønsker å få produktene sine på newsfeeden til sin utvalgte kundegruppe. Dette gjelder ikke kun butikker som ønsker å annonsere på Facebook, men alle bedrifter som ønsker det har mulighet til å legge ut annonser på det ekstremt populære nettstedet og dermed gjøre seg selv mer synlig og tilgjengelig. 2016_uke26

Jeg vil nå gå inn på min Facebook og se hvilke kunder av Facebook jeg får opp.

Det første som dukker opp er Kicks.no dette er en kosmetikkbutikk, og grunnen til at jeg får se deres nettside er fordi noen av mine venner på Facebook har likt Kicks sin side. Jeg blir nysgjerrig og trykker på linken. Da kommer jeg rett inn på deres nettside og begynner å kikke etter ting man vil ha og ser på tilbud.

Neste annonse jeg får opp er for ElitePT.no også denne annonsen dukker opp på min newsfeed fordi noen venner har likt dem.

Siste annonseKremmerhuset.jpgn jeg ser på er fra Kremmerhuset en interiør butikk, jeg får opp annonser om nyheter og tilbud fra butikken pga. at jeg selv er følger av deres side.

Slik fungerer det å annonsere på Facebook, og har man en virksomhet som ønsker å nå ut til flere relevante kunder er Facebook absolutt en av de beste portalene å annonsere på, men de er ikke alene og jeg vil påstå å si at jeg synes det er mer ryddig og oversiktlig med annonsene som dukker opp på Instagram, enn de som dukker opp på Facebook. Men dette er ingen slags trussel mot Facebook da det er også de som nå er eier av Instagram.annonsere-facebook-337x450.jpg

Kort oppsummert kundene til Facebook er alle virksomheter som ønsker å betale for å annonser på deres nettsted.

 

Er det lett å beskytte tjenesten Facebook mot kopiering?

«Facebook var den første aktøren til å betrakte sin tjeneste som en plattform snarere enn en applikasjon. Det betyr at de i praksis offentliggjorde deler av programkoden og tillot andre produsenter å lage programmer som passet inn i Facebook sin egen infrastruktur. Dette er det vi kjenner som plugg inn-moduler i dag» (Krokan, 2013, s.228)

Facebook er en innovativ plattform som er den første og beste i sitt slag, da den har vært i flere år og at den har offentliggjort deler av sine programkoder etc. gjør nok at Facebook er relativt lett å kopiere. Dersom man vil lage en lignende plattform ser jeg ikke på det som en umulig oppgave for gode datakyndige folk. Alle vet hva Facebook handler om, det er ett nettsted hvor man kan holde kontakt med venner og familie over hele verden samt knytte nye kontakter. Så har det med tiden også blitt en stor plattform for reklame og annonsering. Men hvorfor har ikke noen andre klart å lage ett lignende konsept, som kan stjele kunder og brukere fra Facebook?competition

Dette spørsmålet har jeg ikke noe fasit svar på men jeg kan tenke meg folk prøver å bli en god konkurrent men at det er veldig vanskelig. Dersom man skal bli en reel trussel for Facebook må man være enda mer nyskapende og friste brukere og kunder av Facebook til å bytte plattform, noe jeg selv ser på som veldig stress. Nå har jeg min profil og mine venner på Facebook og ønsker ikke å bygge opp dette på nytt. Dersom det skulle bli aktuelt må det være noe helt ekstraordinært som gjør jobben verdt det. Men jeg sier ikke at det er usannsynlig for at dette skjer i fremtiden, det vil nesten overraske meg om det ikke skjer.

 

Facebook sine største trusler:

Så da er vi over på hva eller hvem som er de største truslene til Facebook. Facebook er nok stadig under press når det gjelder innovasjon. Før nettstedet kom hadde vi nettsider som myspace og Friendster, men disse ble utfaset fordi det kom noe nytt og bedre som Facebook. Og dette kan absolutt også skje med Facebook. Det er allerede flere som har begynt å rømme fra Facebook pga. all annonsering som nå kommer opp på siden til folk, og flere bruker Snap og Twitter for å dele bilder, øyeblikk og meninger, men som sagt det er ikke noe som er helt likt Facebook og dersom det ikke kommer noe mye bedre tviler jeg på den «eldre garde» i hvert fall ikke forsvinner med det samme fra deres nettside.

Jeg tror altså at Facebook kan bli umoderne med årene, og kan bli faset ut når generasjonene som kommer etter oss ikke velger deres nettsted. Jeg har vært på Facebook siden 2007 og er en av «Facebook veteranene», som synes det er greit å være på Facebook og som ikke orker tanken på å flytte meg over på noe nytt og «fancy». Men for de unge nye generasjonene vil de jo selvfølgelig velge det som er bedre og «inn» der og da. Dermed må Facebook henge med i tiden og ikke bli for kjedelig, om de skal holde seg i toppsjiktet. Vi kan jo ta Instagram som ett godt eksempel som en trussel for Facebook, de ble til slutt en så stor trussel at Facebook til slutt kjøpte dem opp. Men dette er ikke noe Facebook kan gjøre i all evighet, å kjøpe opp alle trusler vil bli svært dyrt og vanskelig.Konkurenter

Jeg vet ikke hvem det er som kommer til å slå Facebook i kommende fremtid men noen kommer til å ta det sosiale mediet med storm på nytt, sånn har det alltid vært og slik vil det alltid være.

 

 

Kilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/Facebook

https://nb-no.facebook.com/business/products/ads/ad-targeting

https://no.wikipedia.org/wiki/Instagram

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Planlegge/Hva-er-en-forretningsmodell/

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s