Aviser på Facebook!

 

Innledning:

Aviser på nett

I dagens samfunn er det ikke til å «stikke under en stol» at det er viktig å henge med på utviklingen i den digitale verden. Man må være der publikum er. Aviser er ett godt eksempel på noen som har møtt store utfordringer pga. den digitale verden som er stadig under utvikling. Før ble aviser solgt i papirform og folk måtte kjøpe disse for å få med seg nyhetene om hva som hadde skjedd dagen før og da kjøpte man ofte bare 1 eller 2 aviser. Nå bruker nesten alle leserne internett til å lese nyheter, dermed må avisene finne andre måter tjene penger på, og å finne måter å vinne leserne på da alle avisene har samme utgangspunkt og kan være lett tilgjengelig. I dette blogg innlegget skal vi se nærmere på sammenhengen mellom aviser og Facebook. Er det Facebook som skaper trafikk til avisene eller motsatt? Hva oppnår avisene med å være på Facebook og hva taper aviser som ikke er på Facebook?

 

Hvem skaper trafikk til hvem?

Jeg har lenge vært «følger» av de bergenske avisene Bergensavisen (BA) og Bergens Tidende (BT) på Facebook, og velger dermed å se nærmere på disse avisene samt at jeg vil sjekke ut Verdens Gang (VG) sin side som er mer generelt for hele Norge.

Når jeg ser på disse avisene sine Facebook sider er de relativt like, alle sidene har Diskusjonnyhetssaker, bilder og flere videoer, forskjellen er at BT og BA har flere lokale saker fra Bergen mens VG har saker fra hele Norge og verden samt en del «sladder». VG har også skapt VGTV hvor de for eksempel sender det populære programmet «ikke lov å le».

Når vi er over på dette med hvem skaper trafikk til hvem så er jeg ganske sikker på at det er Facebook som skaper trafikk til disse 3 avisene sine Facebook sider. Jeg kan ikke se for meg at noen har tenkt tanken «jeg skulle ha sett om det er noen interessante saker å lese om på bt.no i dag, så jeg får gå inn på Facebook og se hva som er kommet opp på min newsfeed». Facebook er blitt en enormt stor portal hvor aviser, bedrifter, reklamer, etc. kan nå ut til nye kunder, brukere, og publikum.  Å være på Facebook gjør at man blir lagt merke til og sett. Dersom man er flink til å skape engasjement og diskusjon rundt ett innlegg vil mange personer se dette innlegget.  Det fungerer slik at om folk går inn på innleggene og kommenterer dem, så vil innlegget igjen vises på newsefeeden til vennene deres og få oppmerksomhet der og slik «baler det på seg». Når folk trykker på disse innleggene kommer de inn på nettsiden til avisen og dermed skaper det trafikk. Det er også slik man får nye lesere nysgjerrige på nyheten, og dermed kan skaffe man seg nye lesere. Det er interessen, engasjementet og synligheten man får rundt innleggene på Facebook som er gjør at man lettere kan rekruttere nye unge innfødte digitale immigranter til å bli faste lesere.

 

Hva oppnår avisene som er på Facebook?

Jeg har nevnte over litt hva man faktisk oppnår ved å være på Facebook og de tre hovedgevinstene er som sagt tilgjengelighet, flere lesere, og synlighet.

Akkurat på samme måte som avisene skaffer seg mer trafikk på nettsiden skaffer de seg flere lesere i alle aldersgrupper. Avisene legger ut nyhetssaker eller annet «kjendisknask» og skaper en «blæst» rundt dette, ved at folk diskuterer i kommentarfeltet og dermed blir nyheten spredt rundt på venners venner sine sider. Det sprer seg fort og synligheten øker drastisk.

Det er ikke så mange som abonnerer på papir aviser i dag, det er en muligens noen besteforeldre og kanskje noen få yngre personer som fortsatt synes det er nostalgi å spytte seg på fingrene og bla i avisen med en kaffe kopp i andre hånden. Og selv om dette høres veldig koselig ut så er mennesker i alle aldre blitt avhengig av internett og ønsker å lese nyheter fortløpende, man blir oppdatert på hva som skjer i verden til enhver tid og trenger ikke å vente til dagen etter for å få vite hva som har skjedd. Men så har vi de som ikke går daglig inn på nettaviser for å oppdatere seg på nyhetsbilde, og det er nok denne gruppen av folk avisene prøver å nå ut til når de har skaffet seg en Facebook side. Det å «minne» på folk om hva som skjer lokalt og i verden ved å dukke opp på Newsfeeden deres skaper flere lesere og popularitet enn dersom man ikke gjøre det.

Som sagt så legger mange av avisene ut mye «sladder» som er noe folk elsker. Ett eksempel fra VG i dag, så har de lagt ut på sin side om Bruddet mellom «Skam Nora» og kjæresten. Ingen viktig nyhet og jeg tror heller ikke min mor trykker seg inn på den saken men alle de unge som kanskje ikke leser nyheter daglig de trykker seg inn på innlegget, og flere vil nok både kommentere og reagere på saken, noe som igjen sprer seg videre som ild i tørt gress og gir i flere tusen klikk på denne saken. Vips så har avisene fått besøk av flere hundre unge innfødte immigranter på sin nettside.

Avisene legger også ut flere innlegg med saker som man må være abonnement for å få lese, og dette er smart. De lager en spennende overskrift og kanskje en enda mer spennende innledning og så stopper det og man må betale for å få lese videre. Ved å gjøre dette får de nok flere abonnenter hver dag som ikke klarer å la være å få lese videre. Slike saker blir også lagt ut på Facebook siden til avisene og jeg tror at de får en del nye abonnenter ved å gjøre dette.Likes

Andre goder som avisene får ved å være på Facebook er synlighet og tilgjengelighet. Dette får de som sagt med å skape engasjement og diskusjon rundt nyhetssakene sine. Men det er svært viktig at avisene legger ut saker på Facebook sidene sine med omhu, og ikke tenker kun på antall likes og kommentarer.  For folk kan være noen skikkelig nettroll og dermed henge ut enkelt personer som det blir omtalt om i nyhetssaken. Dermed er det viktig at aviser ikke legger ut saker som gjør at mennesker blir hengt ut (kilde).  Tilgjengelighet er siste hovedgevinsten til aviser som er på Facebook. Det er bare å trykke 1.gang på innlegget avisen legger ut og på «nullkommaniks» så er leseren på deres nettside som i dette tilfellet vil være BT, BA og VG. Enklere blir det ikke og jeg mener denne tilgjengeligheten er noe av det viktigste for avisene for å vinne lesere.

 

Hva taper avisene som ikke er på Facebook?

Aviser som ikke har tatt steget og fått seg en Facebook side taper egentlig alt det de andre avisene som har tatt steget inn i Facebook verden vinner på av å være der. Som synlighet, tilgjengelighet, og rekrutering av nye lesere.  Aviser som ikke er på Facebook er mye mindre synlig for de forskjellige aldres gruppene spesielt for de yngre som kanskje ikke vet at avisen eksisterer engang eller for folk som ikke er jevnlig inne på nettsiden deres og dermed glemmer den. Avisene mister også mye av godene med å være lett tilgjengelighet da de ikke kan legge ut ett innlegg på Facebook som gir rask tilgang til nyhetssaken deres og nettsiden. Dette er en så enkel måte å skaffe seg lesere på så jeg forstår ikke at noen aviser lar denne sjansen gå fra dem. Jeg tror aviser som ikke er på Facebook mister flere lesere til sine konkurrenter pga. synlighet og tilgjengelighet. De har mange konkurrenter som skriver om akkurat de samme sakene og dersom man har «falt over» ett innlegg på VG sin side vil man ofte ikke gå inne på «samme sak» på en annen avis og dermed taper man lesere. Mangel på synlighet og tilgjengelighet gjør også at det blir vanskelige å nå ut til de unge i samfunnet. Med tanke på hva aviser faktisk taper med å ikke være på Facebook forstår jeg ikke hvorfor de ikke lager sin egen side på dette sosiale mediet. Det kan skyldes uvitenhet eller mangel på kunnskap. Kanskje det er noen som synes det er tull og kanskje noen aviser rett og slett ikke kjenner på behovet til å henvende seg til nye lesere, men er fornøyd med de leseren de har. Men da kan de umulig tenke langsiktig og jeg håper at de en vakker dag våkner opp og ser at det kan være lønnsomt og kjekt å «hive seg på den enorme sosiale medie bølgen.»

 

 

Konklusjon:

Jeg mener at det er Facebook som skaper trafikk til avisene jeg har studert. Nå er ikke avisene Bergenstidene, Bergensavisen og Verdensgang akkurat de største avisene i verden, så det er mulig at større kjente aviser kan skape litt trafikk til Facebook også, men avisene jeg har studert tror jeg absolutt vinner mest på å være på Facebook en hva Facebook tjener på å ha dem som brukere.

Aviser som er på Facebook har en hel del viktige fordeler enn aviser som ikke er på Facebook. Disse er fordelene er synlighet, lett tilgjengelighet og de når ut til nye aktuelle lesere. Dermed vil jeg konkludere med at aviser som er på Facebook vinner alt på det og aviser som ikke er på Facebook taper alt på det.

 

 

Facebook-create

 

 

 

Kilder:

https://www.facebook.com/vgnett/

https://www.facebook.com/ditbt/

https://www.facebook.com/Bergensavisen/

https://www.aftenposten.no/kultur/i/w0WM/Dette-er-sakene-mediene-ikke-legger-ut-pa-Facebook

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s